Dobieg?a ko?ca II edycja programu edukacyjnego „Kabecjanie daj? rad?”, realizowanego przez Kredyt Bank, jego korporacyjn? fundacj?, Stowarzyszenie Laboratorium Troski i PCK. W projekcie wzi??o udzia? 20 tys. uczniów z województw: ma?opolskiego, mazowieckiego i wielkopolskiego. Dzi?ki kabecja?skim lekcjom a? o 46% wzrós? poziom wiedzy uczniów klas I o zasadach bezpiecze?stwa na co dzie?.
Program, adresowany do uczniów klas I-III, ich rodziców i nauczycieli, by? odpowiedzi? na wysokie statystyki wypadków i urazów niezamierzonych w?ród dzieci. Mia? na celu kszta?towanie i utrwalanie prawid?owych zachowa?, a tym samym popraw? bezpiecze?stwa dzieci w najbli?szym otoczeniu i zmniejszenie liczby wypadków z ich udzia?em.
Cykl 13 lekcji o bezpiecze?stwie w 131 szko?ach prowadzili wychowawcy, policjanci i stra?acy, a tak?e wolontariusze PCK, którzy uczyli zasad udzielania pierwszej pomocy. Do ka?dej z lekcji organizatorzy przygotowali specjalne materia?y dydaktyczne oraz p?yty CD utrzymane w konwencji bajkowo-fantastycznej. Przeprowadzono te? w?ród dzieci badania wzroku, s?uchu i lateralizacji (r?czno?ci). W szko?ach organizowano dodatkowe zaj?cia zwi?zane z tematyk? programu, np. przedstawienia, konkursy plastyczne, literackie i muzyczne, akademie itp. Rodzice uczniów i nauczyciele mogli wzi?? udzia? w bezp?atnych kursach pierwszej pomocy prowadzonych przez instruktorów PCK.
Pozytywne efekty programu widoczne s? m.in. w statystykach wypadków na terenie szkó? obj?tych dzia?aniami profilaktycznymi – wypadkowo?? spad?a tam ?rednio o 8%. Jest to efekt nie tylko edukowania dzieci, ale i uwra?liwiania nauczycieli na sytuacje potencjalnie niebezpieczne. Porównanie wyników testów wst?pnych i ko?cowych w?ród dzieci pokaza?o, ?e a? o 46% wzrós? poziom wiedzy uczniów klas I o zasadach bezpiecze?stwa. W?ród wszystkich uczniów obj?tych programem ?wiadomo??, jak by? bezpiecznym, wzros?a ?rednio o 14%.
– Podobnie jak w I edycji, siedmiolatki myli?y numery alarmowe, mia?y problemy z rozró?nianiem stron oraz nie potrafi?y prawid?owo rozpoznawa? przedmiotów i sytuacji potencjalnie niebezpiecznych. W II edycji mia?y wi?ksze problemy z koncentracj? uwagi. ?redni wynik testu ko?cowego w klasach pierwszych to 89%. Jedynym problemem by?y pytania zwi?zane z rozró?nianiem stron, co jest dla tej grupy wiekowej naturalne – komentuje wyniki Natalia Styrna-Matysik, koordynator programu ze strony Stowarzyszenia Laboratorium Troski.
Projekt okaza? si? zatem dla dzieci nie tylko dobr?, ale i bardzo po?yteczn? zabaw?, a dla nauczycieli by? pomoc? w codziennej pracy. 99% wychowawców przy ocenie przydatno?ci projektu uzna?o go jako bardzo potrzebny i pomocny. Wskazywali mocne punkty programu, m.in. to, ?e tematyka uwzgl?dnia za?o?enia podstawy programowej, solidnie przygotowane materia?y zach?caj? dzieci do nauki, a system certyfikatów i dyplomów motywuje je do zdobywania nowych umiej?tno?ci.
O dobrej ocenie programu przez szko?y ?wiadcz? wyniki rekrutacji do III edycji, zaplanowanej na rok szkolny 2012/2013 w nieco zmodyfikowanej formule. Program b?dzie realizowany w 6 województwach w ok. 240 szko?ach z I i II edycji, ale ju? wy??cznie w?ród uczniów klas pierwszych.
– Dobre efekty programu to dla nas dowód, ?e takie inicjatywy s? potrzebne i warte realizacji. Problemem nie jest brak konkretnej wiedzy o zasadach bezpiecze?stwa na co dzie?, ale jej niestosowanie w codziennym ?yciu. Akcje profilaktyczne, takie jak „Kabecjanie daj? rad?”, maj? na celu sk?onienie do bezpiecznych zachowa?. Na wsiach i ma?ych miastach zaobserwowali?my najwi?kszy wzrost ?wiadomo?ci i wiedzy uczniów. Cieszy nas fakt, ?e dotarli?my z programem do dzieci z tych w?a?nie szkó?, bo takie lekcje by?y tam szczególnie potrzebne. Liczymy, ?e zapami?taj? kabecja?skie zasady, a tym samym b?d? bardziej bezpieczne w swoim otoczeniu, bardziej ?wiadome zagro?e?, a nabyte umiej?tno?ci b?d? umia?y stosowa? na co dzie? – powiedzia?a Monika Nowakowska, dyrektor Biura Public Relations Kredyt Banku.
Rodzice uczniów zapytani w badaniu o wskazanie w najbli?szej okolicy miejsc, które uznaj? za niebezpieczne mówili – podobnie jak w ubieg?orocznej ankiecie internetowej – o dzikich k?pieliskach, przej?ciach dla pieszych pozbawionych sygnalizacji, niezabezpieczonych, opuszczonych budowach lub budynkach.
Mimo to ponad 70% rodziców uwa?a, ?e otoczenie ich dziecka jest bezpieczne. Ale jak zauwa?a Natalia Styrna-Matysik – To do?? niepokoj?ce, zw?aszcza je?li zwrócimy uwag? na fakt, ?e ?wiadomo?? w zakresie niebezpiecze?stw w najwi?kszej mierze kszta?tuj? doniesienia medialne. Prowadzi to do tego, ?e np. podawane w okresie letnim informacje o licznych utoni?ciach koncentruj? (s?usznie) uwag? rodziców na tym typie zagro?enia, ale nierzadko odwracaj? j? od innych niebezpiecze?stw, takich jak na przyk?ad du?e nat??enie ruchu i brak chodnika przy drodze, któr? poruszaj? si? dzieci.
Program by? realizowany pod honorowymi patronatami: ?Ministra Spraw Wewn?trznych i Administracji, Komendanta G?ównego Policji i Komendanta G?ównego Pa?stwowej Stra?y Po?arnej. Patronat medialny obj??y: TVP Info i Radio Kolor.
———————————————————————————————————————————–
I i II edycja programu „Kabecjanie daj? rad?” w liczbach:
- 247 szkó? podstawowych z 6 województw (dolno?l?skie, ?l?skie, ?ódzkie, mazowieckie, wielkopolskie, ma?opolskie)
- 1738 klas
- ponad 40 tys. uczniów klas I-III uczestnicz?cych w cyklu 13 lekcji o bezpiecze?stwie
- 2120 zaanga?owanych nauczycieli
- 621 policjantów prowadz?cych lekcje
- 379 stra?aków prowadz?cych lekcje
- spadek liczby wypadków i urazów w szko?ach obj?tych programem (7% – I edycja, 8% – II edycja)
- wzrost ?wiadomo?ci uczniów, jak by? bezpiecznym (37% – I edycja, 14% – II edycja)